lørdag 18. desember 2010

Votter til jul

Jeg har en lei tendens til å starte på et nytt prosjekt før jeg er ferdig med det forrige. Har hatt en del neste-ferdige votter liggende en stund, men nå som det nærmer seg jul har jeg endelig festet trådene og tovet dem ferdig.

I en eller annen blogg, nå uvisst hvor, fant jeg et par uglevotter som jeg falt for. Mønsteret ligger på Ravelry og er gratis. Jeg brukte noen rester med tynt alpakkagarn og strikket ganske stramt med dobbel tråd for å få dem litt tette. Tyvprøving viser at de er akkurat passe til toåringen som skal få dem til jul.


Inspirert av Annepålandets fine votter ble det flere restegarnsvotter. Også disse i dobbel alpakka. Må jo si at de ser litt morsomme ut når de er alene uten en hånd inni. Passformen derimot er upåklagelig!




Det var årets julegaver, men jeg har også laget mitt eget par av det flotte garnet "Sterk". Mykt og godt og forhåpentligvis mer holdbart enn votter i ren ull som så fort får hull på tommelen. Har her strikket med dobbelt garn og pinner 4,5. Tøvet vottene litt (for hånd). Prøvde dem på en liten skitur i dag, og er godt fornøyd så langt. Spesielt godt fornøyd med at de er litt lange så slipper jeg å bli mellombær.



2 kommentarer:

  1. Haha, ja de ser litt pussige ut "tomme"...
    Men det er fine votter! Og jeg vil også ha Sterk-votter.
    Ugle-vottene strikket jeg også en gang, men datteren min somlet dem bort dessverre. Gøy med litt forskjellige knapper!
    Ha en fortsatt fin førjulstid!

    SvarSlett
  2. Så mange flotte votter du har strikket!
    Sterk har jeg ikke prøvd før, takk for tips.

    SvarSlett